Tuesday 26 July 2011

61 NGO Ekonomi Melayu Bergabung menubuhkan Majlis Ekonomi Melayu

6 pemimpin tertinggi NGO ekonomi Melayu termasuk Presiden PERDASAMA ketika memberi kenyataan media



23 Julai 2011 lalu tercatatlah sebuah detik penting dalam sejarah umat Melayu di negara ini apabila sebanyak 61 buah pertubuhan bukan kerajaan ekonomi Melayu berhimpun dan bersetuju menubuhkan Majlis Ekonomi Melayu atau MEM. Penubuhan MEM ini dilihat sebagai satu usaha untuk menyuarakan kegelisahan masyarakat Melayu terhadap pelaksanaan Program Transformasi Ekonomi yang dilihat tidak menjaga kepentingan Bumiputera dan tidak memberi tumpuan untuk merapatkan jurang perbezaan ekonomi yang masih lagi serius.


Pemimpin kanan dan wakil daripada 61 NGO ekonomi Melayu yang hadir



Rata-rata semua pihak menyuarakan bahawa dalam mencapai matlamat Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi pada tahun 2020 nanti, peniaga, pedagang dan pengusaha Melayu seakan-akan ditinggalkan di belakang dan tidak akan mendapat bahagian yang wajar di dalam kek ekonomi negara. 


Pemimpin dan wakil PERDASAMA sedang memberi pandangan


Antara keputusan penting yang dicapai oleh MEM adalah untuk mengadakan pertemuan dengan YAB Perdana Menteri Malaysia dalam jangka masa terdekat bagi mengutarakan keadaan ini. Terdapat juga gesaan untuk Majlis Tindakan Agenda Bumiputera menjalankan langkah-langkah yang lebih berkesan dalam membela kepentingan bumiputera di negara ini.

No comments:

Post a Comment