Tuesday 26 July 2011

Tun Daim – " Melayu Perlu Bersaing !"





Dalam syarahan yang telah disampaikan oleh mantan Menteri Kewangan Malaysia, Tun Daim Zainuddin  pada 31 Mac 2011 di Universiti Tun Abdul Razak, Kuala Lumpur,  beliau telah menyorot sejarah negara ini dalam konteks senario  ekonomi-politiknya. Secara ringkas, konsep political economy ini dapatlah difahami sebagai model ekonomi yang berkaita rapat dengan struktur politik dan kerajaan sesebuah negara. Dalam konteks Malaysia, model ini adalah begitu ketara memandangkan sejarah penjajahan  memperlihatkan dasar pecah dan perintah diamalkan oleh pihak penjajah. Kaum Melayu diletakkan untuk mendiami kawasan kampung dan mennjalankan kegiatan pertanian. Kaum cina pula diletakkan diruang-ruang bandar untuk menjalankan perniagaan. Manakala kaum India pula berada di kawaan-kawasan pertanian atau estet. 

Dalam syarahan beliau, Tun Daim menjelaskan bahawa model ekonomi politik yang wujud di negara ini  bergantung kepada 3 faktor utama, iaitu struktur politik yang wujud, komposisi etnik dan hak Melayu sebagai bumiputera di negara ini.

Ketidak seimbangan ekonomi  yang juga menyumbang kepada ketidakstabilan politik telah mengakibatkan tercetusnya tragedi 13 Mei 1969. Selapas titik hitam tersebut, kerajaan telah melaksanakan Dasar Ekonomi Baru, satu bentuk tindakan afirmatif bagi membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat di Malaysia. Beliau berpandangan bahawa DEB telah banyak membantu melahir dan membangunkan generasi bumiputera dalam dekad-dekad seterusnya.

Dalam era pelaksanaan Model Ekonomi Baru, kerajaan mensasarkan untuk menghasilkan Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Dalam pada itu, beliau berpandangan bahawa sebuah model baru perlu dibangunkan untuk menangani isu pembentukan usahawan-usahawan bumiputera yang diharapkan akan mampu bertahan tanpa sokongan kerajaan.  Sungguhpun begitu, pelaksanaan total meritocracy di negara ini masih belum boleh dilaksanakan memandangkan masih belum wujud medan persaingan yang sama rata untuk semua kaum atau a level playing field. Dalam pada itu, Tun Daim mendapati bahawa bumiputera tidak dapat tidak, perlu bersaing dengan bangsa-bangsa lain untuk berjaya.

No comments:

Post a Comment