Wednesday 9 November 2011

Lawatan Kerja PERDASAMA ke Kemboja pada 14-16 Oktober 2011





Pada 14-16 Oktober 2011, PERDASAMA telah menghantar 2 wakil dari Sekretariat PERDASAMA bagi mengikuti lawatan kerja ke bandar Phnom Penh. 2 wakil tersebut adalah Saudara Azril Mohd Amin, Setiausaha Agung PERDASAMA dan Saudara Mohd Yusni Khusaini Dato’ Hj Mohd Jusoh, Ketua, Bahagian Perancangan Strategik & Publisiti (PSP)  .   
  

Wakil-wakil PERDASAMA telah membuat liputan bagi majlis tanda tangan MOA antara Markmore Group dan Paragon Corporation berkaitan projek reverse investment  yang berlangsung di sana dan lawatan kerja Datuk Seri Noh Omar, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia pada 15 Oktober 2011


Tan Sri Halim Saad, Pengerusi Markmore Group (M) dan Darryl Sopphaleath Eang, Presiden Paragon Corporation menjawab pertanyaan wakil-wakil media

Salah satu sektor pelaburan yang berpotensi untuk dijalankan di Kemboja merupakan sektor pelaburan timbal balik ataupun  reverse investment di dalam penghasilan produk-produk asas tani. Menerusi inisiatif ini, syarikat-syarikat Malaysia menerusi sokongan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan mengusahakan penanaman pelbagai jenis hasil pertanian yang kemudiannya akan dibawa pulang ke Malaysia bagi memenuhi keperluan tempatan. Walaupun penanaman diusahakan di negara lain, namun seluruh proses ini akan dianggap sebagai kegiatan pertanian Malaysia dengan syarat keseluruhan keluaran adalah bersumber kepada pelaburan yang dibuat dan bukan diperoleh menerusi pembelian/ pengumpulan daripada pihak ketiga.

Bandar Phnom Penh

'Tuk-tuk', pengangkutan awam di Phnom Penh


Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar menyatakan bahawa Kabinet telahpun meluluskan garis panduan  bagi pelaburan timbal balik pada 24 Ogos 2011 lalu, sekaligus menjadikan inisiatif Markmore Group ini sebagai usaha terawal di dalam bidang ini. Langkah ini juga selaras dengan Dasar Agromakanan Negara sebagai persedian bagi menghadapi risiko krisis makanan dalam dekad-dekad mendatang.



Pelbagai kegiatan perdagangan sebagai aktiviti ekonomi utama masyarakat Kemboja

Pelaburan timbal balik merupakan satu kaedah pertanian yang dilihat sebagai alternatif untuk menyokong keperluan bekalan makanan negara dalam konteks food security. Malaysia kini semakin kekurangan kawasan pertanian dan hanya berjumlah 30 % sahaja,  sekaligus memerlukan bekalan makanan yang besar untuk mengelakkan masalah kekurangan makanan. Pada tahun 2010 sahaja, Malaysia terpaksa bergantung kepada import makanan sehingga berjumlah RM 12.1 billion.  Proses pelaburan imbal balik ini secara umumnya  akan bersifat complimentary kepada Program Transformasi Ekonomi negara.

No comments:

Post a Comment