Monday 21 November 2011

Projek Mutiara Nasional PERDASAMA bangkit dengan pendekatan baru menerusi Projek Mutiara Negeri Sembilan 2011

(Dari kiri) Dato Hj Yusof bin Yunus, Ketua Eksekutif Perbadanan Kemajuan Negeri Negeri Sembilan, Dato Hj Yunus Rahmat, Penasihat PMNS & Exco Kerajaan Negeri dan Dato' Moehamad Izat Emir, Presiden PERDASAMA

Ceramah Motivasi disampaikan oleh En. Mohd Sabri Hj Shariff, Pensyarah Kanan UTEM


Dewan MPS dipenuhi bakal-bakal usahawan muda

Setelah berehat hampir 2 tahun, penganjuran Projek Mutiara Nasional kini berjaya dilangsungkan di Negeri Sembilan Darul Khusus. Dalam penganjuran kali ini, PERDASAMA telah mengadakan kerjasama dengan Perbadanan Kemajuan Negeri Negeri Sembilan, PKNNS dengan menyasarkan penyertaan  seramai 1000 peserta. Program telah dilangsungkan pada 17 November di Dewan Majlis Perbandaran Seremban. Majlis perasmian PMNS ini telah disempurnakan oleh EXCO Kerajaan Negeri Sembilan, YB Dato Hj Yunus Rahmat.




Antara jurucakap pihak vendor yang sedang menyampaikan penerangan kepada peserta PMNS ;



 










Daripada aspek penganjuran, PMNS menampilkan kelainan daripada penganjuran Projek Mutiara yang lalu dengan membawa bersama 15 vendor francais Bumiputera yang ditampilkan khas untuk memberikan penerangan tentang pakej untuk memulakan perniagaan kepada para peserta yang hadir. Rakan vendor yang dijemput  telah memberikan penerangan tentang apakah perniagaan  yang telah dijalankan secara terperinci meliputi perniagaan kiosk makanan, percetakan, komunikasi, pemborongan dan sebagainya.



Dato Yusof bin Yunus, Ketua Eksekutif PKNNS sedang menyampaikan taklimat tentang peranan dan bagaimana PKNNS dapat membantu usahawan baru di Negeri Sembilan


Para peserta PMNS tekun mendengar


Forum Usahawan Muda yang dipengerusikan oleh Saudara Mohd Kama Kahamuzakkir bin Kamaruddin, SUA Majlis Belia Negeri Sembilan


PKNNS sebagai penganjur bersama turut memanfaatkan program ini untuk menyampaikan maklumat terkini dan apakah bentuk-bentuk bantuan yang disediakan kepada bakal usahawan-usahawan muda Negeri Sembilan. Taklimat daripada pihak PKNNS telah disampaikan sendiri oleh Ketua Eksekutif PKNNS, Ybhg. Datuk Yusof b. Yunus.  Majlis turut dimeriahkan lagi dengan sesi Forum Usahawan Negeri Sembilan yang menampilkan dua orang tokoh usahawan muda yang telah berjaya di dalam bidang masing-masing, iaitu Encik Khairul Azwan Md Jantan, pengusaha minuman ice - blended dan Puan Issharina binti Bahari, pengusaha butik.



Ketika program berlangsung dengan rancak di dalam dewan, pihak rakan vendor PMNS  juga mengambil kesempatan untuk mengadakan demonstrasi dan pameran produk-produk mereka di bahagian ruang legar dewan tersebut. Para peserta boleh melihat apakah produk-produk para vendor yang terlibat serta saiz sebenar kiosk  untuk membantu mereka membuat pilihan.





Pada sesi sebelah petang, penganjur telah menyediakan ruang bagi para peserta mendapatkan maklumat secara lebih terperinci daripada rakan-rakan vendor serta  institusi kewangan yang dijemput untuk memeriahkan PMNS kali ini. Berdasarkan sambutan dan respons yang diberikan oleh para peserta, ternyata PMNS berjaya menimbulkan minat dan menyediakan entry point kepada bakal-bakal usahawan muda untuk menceburkan diri dalam dunia perniagaan. Para peserta yang hadir bukan sahaja mendapat motivasi dan penerangan tentang apakah jenis perniagaan yang boleh dijalankan, mereka juga turut mendapat maklumat tentang kemudahan kewangan yang disediakan oleh pelbagai agensi dan institusi . Dengan ini, para peserta sudah mampu untuk memualakan perniagaan mereka dan menceburi dunia keusahawanan sebaik sahaja mereka pulang dari PMNS ini.

                



   Gambar-gambar di sekitar sesi Pemadanan Perniagaan ketika PMNS@ Business Matching


No comments:

Post a Comment