Monday 14 November 2011

PELANCARAN DANA PEMBANGUNAN TAHFIZ KEMBOJA

Dato' Sohaimi Shahadan, Pengerusi PERDASAMA Muda ( tiga dari kiri), Mohd Farid Hosen , Pengarah Eksekutif CMIA (tiga dari kanan) dan En Shawaluddin Mohd Din, Naib Presiden PERDASAMA ( dua dari kiri) ketika melancarkan dana tersebut



Sebagai kesinambungan kepada kejayaan Program Dana Wakaf al Quran, PERDASAMA Muda dengan kerjasama Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan Pemuda UMNO sekali lagi meneruskan usaha-usaha sumbangan kemanusian dengan melancarkan Dana Pembangunan Tahfiz Kemboja. Penubuhan dana ini adalah untuk mengumpulkan sumbangan bagi membina pusat pengajian Maahad Tahfiz Antarabangsa Malaysia-Kemboja. Program ini telah mendapat kerjasama daripada Cambodian Muslim Intellectual Alliance, CMIA.


Datuk Sohaimi Shahadan sedang memberikan taklimat berkaitan Maahad Tahfiz Antarabangsa Malaysia-Kemboja







Cadangan penubuhan maahad tahfiz ini lahir dengan kesedaran bahawa perlu diwujudkan usaha jangka masa panjang untuk membangunkan pendidikan berteraskan Al Quran kepada masyarakat Islam Melayu Champa, khususnya di kalangan kanak-kanak. Setelah hasrat untuk menyerahkan 10 ribu naskhah Al Quran dan 3000 naskhah Muqaddam kepada masyarakat Islam Champa pada 13 Oktober lalu berjaya dilaksanakan, timbul pada hasarat bahawa dengan kehadiran naskhah Al Quran dalam jumlah yang besar di sana, masyarakat Islam Champa juga perlu menerima pendidikan untuk membaca al Quran dengan betul.

No comments:

Post a Comment