Thursday 25 August 2011

Bengkel Pemahaman Integriti Korporat PERDASAMA-IIM




Pertukaran Cenderamata Antara Presiden PERDASAMA, Dato' Moehamad Izat Emir dan Timbalan Presiden IIM, Dr. Abu Bakar Sapron

 


Isu integriti merupakan satu isu yang sering diperkatakan di dalam dunia korporat dan perniagaan.  Sekiranya dikaji dan diteliti, masalah integriti merupakan satu faktor yang akan menentukan kelestarian sesebuah badan korporat atau perniagaan.  Antara syarikat gergasi antarabangsa yang tumbang akibat masalah penyelewangan sebagai anti thesis kepada konsep integriti adalah Enron, World-Com dan Arthur Andersen . Ternyata nilai-nilai integriti seperti amanah, kejujuran, ketelusan, menolak rasuah dan anti penyelewengan adalah penentu kejayaan jangka masa panjang sesebuah organisasi. 




PERDASAMA berpandangan bahawa salah satu faktor yang membelenggu kejayaan para pengusaha dan pedagang Melayu juga adalah nilai integriti. Sehubungan itu, PERDASAMA telah menganjurkan Bengkel Pemahaman Integriti Korporat dengan kerjasama Institut Integriti Malaysia, IIM. 


Encik Rezaidi mengupas tentang konsep Integriti secara menyeluruh dan perkembangannya di Malaysia


Program ini boleh dipecahkan kepada dua sesi. Sesi pertama adalah pembentangan oleh En Mohd Rezaidi Mohd Ishak, Timbalan Pengarah Sektor Swasta IIM. Di dalam pembentangan beliau, Encik Rezaidi menerangkan tentang apakah yang dimaksudkan menerusi istilah integriti. Beliau memberikan banyak contoh tentang perkembangan penerimaan nilai integriti di negara ini menerusi langkah-langkah yang dijalankan oleh kerajaan. 





Sesi di'panaskan' oleh para peserta yang berkongsi pengalaman menghadapi pihak-pihak tidak berintegriti



Di dalam sesi kedua, peserta-peserta yang hadir telah diberikan kesempatan untuk berinteraksi dengan berkongsi pengalaman sebenar mereka berhadapan dengan masalah-masalah integriti. Berdasarkan maklum balas yang diberikan serta betapa ‘hangat’ nya sesi tersebut, ternyata masih banyak yang perlu dilakukan untuk membina nilai integriti di semua peringkat. 



Wakil Teraju, SPRM dan BPA hadir sebagai pemerhati dan memberikan respons terhadap pandangan para peserta


Program ini turut disertai oleh wakil-wakil Unit Peneraju Agenda Bumiputera  ( TERAJU), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM) dan Biro Pengaduan Awam, Jabatan Perdana Menteri. Kehadiran wakil-wakil daripada  pihak kerajaan membantu untuk membina pemahaman sebenar terhadap mandat dan gerak kerja masing-masing, di samping menjernihkan salah persepsi yang mungkin wujud .

No comments:

Post a Comment