Thursday 11 August 2011

Sidang Media dan Pelancaran Wakaf Quran di ibupejabat PERDASAMA Nasional

Program Wakaf Quran yang  bermatlamat untuk menghantar 10 000 naskhah Al Quran ke masyarakat Cham di Kemboja merupakan sebuah usaha mulai dan terpuji


Pada 8 Ogos 2011 lalu, sidang media dan majlis pelancaran Program Wakaf Quran  telah pun diadakan di ibupejabat PERDASAMA, Kuala Lumpur. Program ini merupakan sebuah program anjuran bersama Pemuda UMNO, Biro Ekonomi & Pembangunan Usahawan,  PERDASAMA Muda dan Yayasan Restu dalam mengumpul dana untuk membeli 10 000 naskhah Al Quran. Naskhah-naskhah Al Quran ini akan kemudiannya dihantar kepada masyarakat Islam Melayu-Champa (Cham) di Kemboja yang pada ketika ini hidup di dalam serba kedhaifan dan memerlukan bantuan. 


Dato' Sohaimi Shahadan ( kiri), tokoh muda PERDASAMA yang mengetuai inisiatif  Program Wakaf Quran


Masyarakat Cham merupakan masyarakat Islam di Kemboja yang sukar untuk mendapatkan Al Quran di sana kerana tidak dijual di kedai-kedai. Sehubungan itu, inisiatif ini merupakan satu sumbangan penting masyarakat di negara ini ke arah membantu membina survival dan kelestarian masyarakat Islam Cham di sana pada masa depan. 

Wakil-wakil media tempatan dan rakan-rakan NOG yang hadir untuk memberikan sokongan



Dana yang diperlukan untuk tujuan ini adalah RM 400, 000.00. Sehubungan ini, pihak  penganjur  ingin mengalu-alukan semua pihak untuk memberikan sumbangan ke arah menjayakan inisiatif ini. Sumbangan boleh diberikan sama ada dalam bentuk sumbangan naskhah Al Quran dan juga bentuk wang ringgit.  Sumbangan naskhah Al Quran boleh dilakukan terus  ke ibupejabat PERDASAMA Nasional yang bertindak selaku sekretariat program ini di 1717, Jalan Ledang off Jalan Duta , Kuala Lumpur (03-20952002) manakala untuk sumbangan wang boleh didepositkan terus ke akaun Maybank 162740135601.

1 comment: